Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

GLO

GLO er et tilbud til kommende skolebørn, så de kan få en tryg og glidende overgang fra børnehave til skolestart på Sdr. Vang Skole.

Glidende overgang er starten på noget nyt, og det kan være et stort skridt for det enkelte barn - men også for jer forældre. Det er derfor vigtigt, at der er et tæt og åbent samarbejde mellem børnehave, skole og forældre for at sikre en god og tryg overgang. Glidende Overgang starter tirsdag d. 11.4.2023 på Sdr. Vang Skole.
Skolen inviterer kommende GLO forældre og børn til orienteringsmøde onsdag d. 29.3.2023 fra kl. 16.00-17.30.

Vi arbejder med den gode overgang fra børnehavebarn til skolebarn.

Børn oplever mange overgange til noget nyt i deres liv, og for nogle er det forbundet med reaktioner som f.eks. utryghed overfor det ukendte. 
Derfor har vi et meget tæt samarbejde med børnehaverne omkring den glidende overgang. Der følger bl.a. pædagoger med fra børnehaverne, som er med i hele perioden. 

Glidende Overgang (GLO) betyder for os, at: 

•                     Vi giver børnene kendskab til skolen og skoledagen; hvad vil det sige at gå i skole og SFO

•                     Vi vil medvirke til børnenes dannelse og fremme deres personlige udvikling, samt deres evner til at indgå i livslang læring, såsom at være nysgerrig og interesseret i deres relationer og omverden. Vi understøtter og forstår at de er forskellige steder i deres udvikling

•                     GLO skal være et sted, hvor børnene kan udvikle fantasi og lysten til at lære, og hvor man bliver mødt med anerkendelse for dem de er, og der er plads til deres følelser og forskelligheder

•                     GLO skal være et sted, hvor man kan møde venner og opleve at være en del af fællesskabet

•                     GLO skal være et sted, hvor man har det sjovt, laver spændende aktiviteter samt har mulighed for leg, udfoldelse, fordybelse og ro til at udvikle sig

Målsætning for Glidende Overgang (GLO): 

•                     At børnene øver sig i at blive mere selvhjulpne i form af, at have ansvar for egne ting f.eks. tøj, tasker, madpakker m.m.

•                     At styrke børnenes koncentration samt evne til at modtage kollektive beskeder.

•                     At børnene lærer skolen og dens fysiske rammer og regler at kende

•                     At børnene lærer skolens nærområde at kende

•                     At børnene, gennem pædagogiske aktiviteter, lærer hinanden og de voksne at kende 

•                     At børnene får mulighed for at lege, være barn og medskaber til egen læring og udvikling

•                     At der arbejdes med tal, bogstaver, historiefortællinger, kreativitet, bevægelse m.m

•                     At vi løbende taler med børnene om, hvordan de har det og bringer barnets stemme med ind i den pædagogiske praksis

Vi arbejder ud fra Kolding Kommunes fælles børn- og ungesyn:

Alle børn og unge gør det bedste, de kan

  • At være barn og ung er en værdi i sig selv
  • Alle børn og unge har de bedste intentioner og ønsker at klare sig godt i livet
  • Alle børn og unge har ret til at være medskaber af egen udvikling, læring og liv

 

Vi arbejder ud fra SFO’ens 7 læreplanstemaer: 

•                     Sociale kompetencer

•                     Personlige kompetencer 

•                     Sprog

•                     Natur/naturfaglige fænomener

•                     Kulturelle udtryksformer og værdier

•                     Krop og bevægelse

•                     Design